CRUISE & STYLE had een interview met Frank Van Den Steen, General Manager Benelux bij MSC Cruises.

Het volledige verslag kan je lezen in nieuwste jaarboek CRUISE & STYLE 2024.

C&SWelke specifieke afvaarten wil je graag promoten in onze winterperiode najaar 2023 en voorjaar 2024?

Frank Van Den Steen: “ We willen graag de Noord-Europa cruises met de MSC Euribia promoten, die vertrekken vanuit Zeebrugge en Rotterdam. Deze cruises zijn steeds populairder geworden, en we verwachten dat de vraag zal toenemen. Het feit dat het nieuwste schip van MSC op deze route vaart, in onze achtertuin, schept hoge verwachtingen. Ook de MSC Seaside is een populaire optie voor komende winter, met vertrek vanuit Port Canaveral (Orlando) naar onze exclusieve strandvakantie Ocean Cay MSC Marine Reserve in de Bahama’s."

MSC Cruises heeft nu een nieuw reisroute aangekondigd voor MSC Orchestra deze winter. Het schip zal nu 7-daagse reizen aanbieden van 16 december 2023 tot 19 april 2024 met stops in Valencia, Spanje; Cagliari, Sardinië; Civitavecchia voor Rome, Livorno voor Pisa en Florence, Italië; Marseille, Frankrijk en Palma op Mallorca alvorens terug te keren naar Valencia.

C&S: Uw focus ligt op het vergroten van de penetratie van cruises in de Benelux-markt. Kunt u wat meer vertellen over de strategieën die u hiervoor wilt gebruiken?

Frank Van Den Steen: "Ons voornaamste doel is om de penetratie op de Benelux-markt te vergroten. Momenteel gaat minder dan 1% van de bevolking in zowel Nederland als België op een cruise (cijfers van 2022). Ik ben ervan overtuigd dat we samen met andere rederijen in 2023 deze drempel zullen overschrijden in beide landen. Voor mij is het magische punt 1,5%. Vanaf dat punt zal cruisen niet langer worden beschouwd als iets speciaals of een niche, maar eerder als een normale keuze voor een vakantie-ervaring. Het moet een gebruikelijke optie worden voor zowel de gemiddelde persoon als de reisbureaus, zodat cruisen standaard deel uitmaakt van het portfolio van vakantiemogelijkheden. Het bereiken van 1,5% is een kantelpunt. Zodra we dit percentage bereiken, zal de groei automatisch nog sneller gaan. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië waar de penetratiegraden tussen 2,5% en 4% ligt. "

Om 1,5% te bereiken, hebben we drie pijlers:

  1. Ondersteuning van cruisespecialisten in België en Nederland, zodat ze een breder publiek kunnen aanspreken en cruises bekender kunnen maken bij het grote publiek, niet alleen voor MSC, maar van cruises in het algemeen.
  2. Het vergroten van het aandeel van cruises bij reguliere reisbureaus, zodat cruises gemakkelijker verkoopbaar worden.
  3. Meer zichtbaarheid in de media. We hebben een toegewijde PR-verantwoordelijke voor de Benelux, en ik ben ervan overtuigd dat we over een half jaar meer van MSC zullen zien in de media. Hij heeft veel kennis, een groot netwerk en veel contacten.

C&S: MSC hoort bij de allerbeste rederijen qua aantal passagiers in de Benelux. Wat is jullie focus en verantwoordelijkheid als marktleider?

Frank Van Den Steen: “ We hebben de verantwoordelijkheid om cruises bekend en populairder te maken. We willen een leidende rol spelen. De heer Pierfranceso Vago, president van MSC Cruises wereldwijd, speelt al een leidersrol. Hij richt zich nu vooral op duurzaamheid, en MSC Cruises behoort bij de voorlopers op dat gebied.

Als MSC Cruises willen we groeien, maar dat doen we niet door klanten af te snoepen van concurrenten. Onze focus ligt op de 99% van de mensen die nog niet op een cruise zijn geweest. Daar ligt het potentieel. Onze concurrenten zijn andere vormen van vakantiebeleving, zoals grote touroperators en bungalowparken, waar mensen gewend zijn aan all-inclusive vakanties en vergelijkbare ervaringen. Deze vormen van vakantie zijn dus onze grootste concurrentie.”

C&S: Hoe vertaalt de duurzaamheidsinspanning binnen de MSC-familie zich naar de vrachtschepen?

Frank Van Den Steen: “ MSC Cruises heeft 22 cruiseschepen, maar maakt ook deel uit van een grotere groep met 780 vrachtschepen, die in de toekomst zal groeien naar 1.000 schepen. Deze vrachtschepen zijn onderworpen aan strenge Europese regelgeving, omdat bepaalde activiteiten niet meer mogelijk zijn als de schepen niet worden aangepast. De nieuwste vrachtschepen varen op LNG (vloeibaar aardgas) en moeten in sommige gebieden langzamer varen. Sommige vrachtschepen hebben moeite met deze snelheidsbeperkingen, maar de nieuwste schepen kunnen hier goed mee omgaan. We zijn toegewijd aan duurzaamheid in de hele MSC-familie, en deze inspanningen strekken zich uit tot onze vrachtschepen.”  

Facebook CRUISE & STYLE

Instagram CRUISE & STYLE

Terug naar CRUISE NIEUWS