Cruisetoerisme blijft groeien en verjongen.

CLIA(*), de overkoepelende organisatie van de wereldwijde cruise industrie, heeft de cijfers van het jaar 2018 bekend gemaakt.

  • Stabiele Belgische en Luxemburgse cruisemarkt in een groeiende Europese en globale context.
  • Een op drie 'BeLux cruisepassagiers' kiest voor de Westelijke Middellandse Zee.
  • Meer en meer gezinnen kiezen voor een cruisevakantie.
  • De lokroep van het noorden.                     (*) CLIA = Cruise Lines International Association

Cruisecijfers en -trends voor België en Luxemburg

“Opnieuw blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een veel breder publiek, met nadruk op families met kinderen. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 52 jaar,” benadrukt Paul Nuyens, CLIA manager Benelux & Frankrijk.

Hoe lang een cruise gemiddeld duurt is eveneens een stabiel gegeven. Cruises van acht dagen zijn de norm sinds meerdere jaren. De lengte van de cruises hangen samen met de leeftijd van de passagiers.

Voor de Belgen en Luxemburgers blijft de Centrale en Westelijke Middellandse Zee veruit de populairste cruisebestemming. PAul: “Eén op drie passagiers kiest voor dat stuk van de Middellandse Zee. Je hoeft niet ver te reizen om aan boord van de nieuwste schepen meerdere landen en culturen te ontdekken aan interessante prijzen. De Middellandse Zee is ook een ideale bestemming voor gezinsvakanties, met een lagere gemiddelde leeftijd."

De lokroep van Noord-Europa blijft sterk. Noorwegen en IJsland zagen een stijging van 9%. Oostzeecruises stegen zelfs met 81% !
De top drie van bestemmingen ziet er zo uit:
1. Centrale en Westelijke Middellandse Zee
2. Scandinavië en de landen rond de Oostzee
3. Caraïben. 
“De Oostelijke Middellandse Zee heeft geleden onder geopolitieke spanningen. Minder schepen (in o.a. Istanbul) betekent minder gasten, maar CLIA ziet een gunstige evolutie.
 
De globale cruisemarkt groeit met 7%!
Op wereldschaal blijft de cruisesector spectaculair groeien. Vorig jaar was er een groei van zeven procent, met maar liefst 28,5 miljoen passagiers wereldwijd.

Cruisetoerisme mag dan slechts twee procent van de totale toeristische industrie uitmaken, toch ziet men een snellere groei bij de cruises (dan bij de andere vormen van toerisme). Volgens de laatste UNWTO World Tourism Barometer was er een stijging van zes procent van de aankomst van internationale toeristen, voor een totaal van 1,4 miljard mensen, terwijl de cruisereizigers een groei kenden van zeven procent.
 
De Europese cruisemarkt
Vorig jaar (2018) groeide het aantal passagiers van cruises op zee met 3,3%, in vergelijking met 2017. In totaal waren er 7,17 miljoen Europese cruisegasten in 2018. 

Ook hier zien we het grote succes van het centrale en westelijke gedeelte van de Middellandse Zee (in totaal 2,27 miljoen passagiers, zijnde +1,2%). De Oostelijk Middellandse Zee is terug van weggeweest, met een stijging van 8,5 procent tot 746.000 passagiers.

De Baltische Staten en de Canarische Eilanden groeiden eveneens, met respectievelijk 9 procent en 9,6 procent (maar met een kleinere basis). Samen goed voor 782.000 passagiers.

Noord-Europa (Noorwegen, IJsland… maar zonder de Oostzee) steeg met 4,8%, of 1,43 miljoen passagiers.

Meer weten? Lees magazine CRUISE & STYLE

 

Terug naar NIEUWS